Tredagerstur i Skorgedalen

Skrevet av Kristine Ausen

☞ Tekst og foto av Kristine Ausen

Kontrasten mellom den kalde og våte stemningen i teltet, og kaffepausen i solveggen til lunsj, det er realiteten av turlivet her på Sunnmøre. Tredagersturen til Skorgedalen bød ikke på noe unntak, og serverte deilige solstråler etterfylt av plaskende regn.

Fem minutters kjøretur vestover langs hovedveien fra Ørsta finner du vakre Skorgedalen. Første del av dalen heter Skorgeura. Dette har blitt et naturreservat for å bevare den artsrike floraen og den store spennvidden i ulike naturtyper fra fjellnatur til rike edelløvskoger. Med godt humør og fullpakket sekker vandret vi oppover langs Skorgedalselven til vi var kommet over naturreservatet.

Vi befant oss nå ved målet for etappe en, i nærheten av Skorgesætra. Dette området byr på fine muligheter for å slå opp telt så vi bestemte oss for å slå leir her. Da kvelden kom, fikk vi besøk av regnværet, en god grunn til å krype inn i teltet og høre regnet plaske på teltduken.

Samme lyd ventet da vi våknet morgenen etter. Det var vått i dalen, tåken var tykk, men humøret var på plass og vi satte marsjen videre oppover dalen. Da vi kom til Trollkoppvatnet tok vi stien i retning øst nedover Skorgedalen til andre siden. Her ventet fin utsikt mot Grøthornet. Tåka og regnet hadde enda ikke gitt seg, men vi kunne likevel skimte bekkene som gravde seg nedover fjellveggen. Vi kjempet mot regnet og fikk satt opp camp for natten og laget ris og curry på stormkjøkken, denne dagen i teltåpningen.

Regnet som plasket på teltduken vekket oss også dagen etter. Skulle det aldri bli fint vær? Vi tok likevel fatt, og startet dagen med å vandre videre oppover dalen og gikk inn i Ørstamunnen hvor vi endelig fant opphold. For en glad gjeng! Og i det vi kom opp i høyden og så nedover mot Liadalsdalen lettet tåken. Dette var kanskje turens fineste øyeblikk. Timingen da regnet ga seg og utsikten kom til syne var upåklagelig. Vi hoppet fornøyde nedover dalen og fant en fin leirplass litt under tregrensen ved Leitet. Denne kvelden ble det bål. Et stort bål. Og vegetarburgere. En bra avslutning på en fin tur. Neste dag var det på tide å vende snuten hjemover og vi gikk de tre siste kilometerne som var igjen ned til hovedveien hvor vi fikk haiket oss tilbake til startpunktet der bilen stod.

Det er gøy å utforske nye steder! Kom deg ut i nærområdet du også. Vi er heldige her på Sunnmøre.

Skrevet av en Østlending

Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.