Skadeforebyggende styrketrening

Skrevet av Martin Hauge-Nilsen


☞ Tekst av Martin Hauge-Nilsen

Det er flere gode øvelser man ikke trenger et godt utstyrt treningssenter for å kunne gjøre. En måte er å ta i bruk terrenget og de hjelpemidlene man finner i naturen. Tips til noen øvelser:

Knebøy
Dersom du velger Sumo-varianten som er den bredbente versjonen av knebøy, får du større utbytte av muskulaturen på innsiden og baksiden av låret enn i en tradisjonell knebøy. Det er viktig at man hele tiden holder kneleddet i samme retning som tærne. Hold trykket på hælene på vei ned og sett setet godt ut bak samtidig som du bevarer en rett rygg. Man trenger ikke noe utstyr. men et noenlunde flatt underlag. Dersom man vil ha litt ekstra tyngde kan man finne seg en passende stein som er god å holde i, da er det viktig å holde den tett inntil brystet og senke skuldrene når du er nede.

Utfall
Bulgarsk utfall er en god øvelse fordi man også får god tøyning av hofteleddsbøyer og fremside lår på det bakre beinet. Finn en forhøyning, for eksempel en benk fungerer bra. Synk rolig ned med en så rett rygg og skinnlegg som mulig. Pass på å hold trykket på hælen av fremre fot og unngå at kneet kommer foran tærne, det for å unngå unødig  belastning på knærne.

Tåhev
Stå på en stein, benk eller noe lignende. Det bør være flatt og ha bra godt feste. Start med bakerste halvdel av foten på utsiden. Startstilling med ankelleddet fullt bøyd, strekk deretter ankelleddet raskt, til du kommer helt opp på tå. Slipp deg så sakte tilbake til startstilling.



Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.


kommunikasjon@hivolda.no ⎪ © Høgskulen i Volda