Sæbønestua

Skrevet av Kyrre Buxrud

☞ Tekst og foto av Kyrre Buxrud

Det er lite som slår en kveldstur med overnatting som eksamenspause. Særlig med utsikt utover fjordkrysset.

Hver vår er biblioteket fylt opp av studenter som forsøker å finne de beste leseplassen, de som ikke er i nærheten av noen vinduer. Da slipper man å se ut på det fine været. Personlig trenger jeg frekvent påfyll av frisk luft og naturopplevelser for å kunne være meg selv og å ha noe som ligner en konsentrasjonsevne. Etter noen dager med fint vær og mye lesing kom jeg litt sent til biblioteket og måtte ta en av de dårlige plassene. En av plassene med utsikt. Jeg satt og prøvde å konsentrere meg, men blikket ble stadig vekk trukket opp mot den blå himmelen og sola som stekte mot vinduet. Etter en halvtime hadde jeg kun klart å lese ett avsnitt, og det kriblet i beina etter å komme meg ut. Jeg ble enig med meg selv at hvis jeg klarte å være flink student i to timer til, skulle jeg stikke ut og tilbringe ettermiddagen og natta ute.

Setter pris på naturen
Det er dette som er så flott med Volda. Man trenger ikke reise langt for å nyte vakker og storslått natur, den finnes jo rett rundt hjørnet. Og det er mange mennesker i Volda som vet å sette pris på naturen man er omgitt av. Det tok derfor ikke lang tid fra jeg hadde luftet idéen om en natt i naturen med et par medstudenter før vi var en gjeng som ble enige om å kjøre fra Volda halv seks på ettermiddagen.

Planen var å kjøre til Sæbø og gå opp til Sæbønestua. Det skal sies at man fint kan dra på tilsvarende turer uten bil, og det er mange flotte teltplasser i gåavstand. Men jeg hadde vært i området rundt Sæbønestua før og falt pladask for utsikten over det vi kaller for fjordkrysset, der Hjørundfjorden deler seg utenfor Sæbø og blir Norangsfjorden som går inn mot Øye, og Storfjorden som går inn mot Bjørke.

Vakker utsikt
Bilen er parkert og vi tråkker oppover den bratte stien fra Sæbø. Fire stykker og en hund. Vi prater først om bachelor og alt av skoleting som skulle vært gjort, men bestemmer oss rimelig fort at vi skal unngå å prate om det. Denne turen er for å koble av og samle krefter til de neste dagene med videre intens jobbing. Stien opp til leirplassen er bratt, men utrolig vakker. Man går oppover med fjorden i ryggen hele veien, og hver gang man stopper for å hente inn pusten kan man snu seg mot det som, i mine øyne, er en av sunnmøres fineste utsikter.

Når vi er vel oppe ved tua slenger vi fra oss alt overnattingsutstyret og fortsetter videre oppover. Den største gleden med våren er at dagene blir lengre og man kan nyte sola til langt utpå kvelden. Klokka er snart åtte, men vi fortsetter videre oppover mot Lynghalstind. Dette er en tur jeg har gått før, og den er helt fantastisk. Det er ikke vanskelig, men har et par partier langs ryggen som inneholder litt klyving og hvor man ikke kan falle. Så dersom man ikke har gått så mye i fjellet før bør denne turen vente til man har litt mer erfaring. Man kan nyte så og si den samme utsikten fra for eksempel Dalegubben, som også er en fantastisk tur i seg selv.

Vi nøt utsikten fra toppen en halvtimes tid før magene rumlet i kor og vi ble enige om at det var på tide å sette i gang returen til leirplassen hvor middagsmaten lå og ventet. Mens vi trippet bortover langs ryggen på vei tilbake kunne vi se hvordan kveldslyset listet seg oppover fjelltoppene på andre siden av fjorden, og vi var i skyggen, men fortsatt var det godt og varmt.

Etter et herremåltid under åpen himmel og fantastisk utsikt lå vi alle i soveposene, gode og mette, og stillheten falt over leirplassen. Når man ligger ute slik er det fantastisk deilig å drømme seg bort i omgivelsene, og det var det vi gjorde, helt til vi sovnet.

Jeg satt alarmen min på 04.30 i håp om å få en fin soloppgang dagen etter. Den ble ikke så spektakulær som håpet, men dette gir meg bare større grunn til å komme tilbake til samme plassen og gjøre det samme igjen senere.

Vi spiste frokost, pakket sakene våre og labbet ned tilbake til bilen. Å ta seg tid til slike turer er jeg alt for dårlig til. Det er fort gjort å glemme hvor enkelt det er, men man får så utrolig mye igjen for det.

God tur!

Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.