Rotsethornet rundt

Skrevet av Peder Haugfoss

☞ Tekst av Peder Haugfoss

Bratte motbakker, slake nedoverbakker, fjordutsikt, seteridyll og topptur er noe av det denne turen kan tilby deg. Dette er en sykkeltur som passer alle type sykkler. Det er umulig å sykle feil så lenge du alltid har Rotsethornet på din høyre hånd.

Tidsbruk:
Dagstur: 2 – 9 timer (avhengig om du inkluderer topptur eller ei)

Lengde:
Sykkeltur ca 25 km

Man setter seg på sykkelen ved Aasenhuset på Høgskulen og tråkker opp den lange slake Vikebygdvegen opp mot reset Skisenter. På toppen slaker motbakken ut og det blir et godt strekke med flat vei. Ved avkjørselen til Reset skisenter er det bare å fortsette langs hovedveien og ned alle bakkene mot Vatnevatnet. (et flott sted å bade forøvrig).

Nederst i bakkene passerer du Vikebygda grendehus (der Vassendgutane hadde sin første liveopptreden 😉 ) på høyre side. Et par hundre meter lenger bort kommer du til et veikryss. Tar du til venstre så kommer du til Ørsta, men tar du til høyre så kommer du videre på turen. Du fortsetter et par hundre metter langs Riksveg 655 før du tar av til venstre og inn på Fylkesveg 43 ned mot vannkanten, vegen følger du til enden av vannet. I enden av vannet sykler du igjennom et par gårdstun og et lite boligfelt; Vatne. Veien svinger litt til høyre og går slakt innover Vatnedalen med jorder og skog på begge sider. Opp til høyre for deg nå har du Hestehornet og Koppefjellet.

Lengst inne i dalen starter den bratteste stigningen på turen. Lille Trollstigen eller Huldrestigen som studenter her i bygda kaller den. Sikksakk rett opp. På toppen ligger ”landemerket” og den gamle kommunegrensen mellom Ørsten og Volden fra 1903. Velger man å stoppe her og parkere sykkelen bak steinen så er dette et flott sted å ta lunchpause. En fin spott med fantastisk utsikt utover Ullalandsvatnet og omliggende setergrender og fjelltopper. (Norge i et nøtteskall).

Videre går turen slakt nedover Aldalsvegen (Fv43) i retning Voldsfjorden. Du passerer Ullalandsvatnet på venstre side og et par hundre meter lenger ned en hyttegrend opp til høyre. Videre et par hundre meter lenger ned er det en liten gruslagt parkering på venstre side. Om du velger å parkere sykkelen her så er det et flott utgangspunkt for å bestige Snøhornet på 1309 m.o.h. Her er det skiltet med sti hele veien opp. På venstre hånd vil du også hele tiden se toppen. Dette er en lang og bratt topptur som krever gode sko, god tid, god matpakke og ekstra klær. Fantastisk utsikt utover Sunnmørsalpene på toppen.

Tilbake på den gruslagte parkeringen fortsetter du å sykle nedover Aldalsvegen i retning fjorden. Til slutt kommer du inn på E39 (også kjent som Kvivsvegen). Du tar til høyre og sykler langs den trafikkerte veien et par hundre meter. Når du er i ferd med å sykle inn i tunellen så sykler du pent over veien og over på en stor parkeringsplass. Herifra går turen videre langs Hjartåbygdvegen. En gammel utrafikkert bilvei. (Denne veien er ellers fantastisk til å sykle, løpe, gå skate på osv. Sjeldent mennesker her.) Veien forsetter kilometer på kilometer i slak nedoverbakke og går etterhvert inn på en mindre trafikkert bygdevei og igjennom selve Hjartåbygda. Plutselig har du E39 på din høyreside igjen. Veien fortsetter langs fjorden, men nå under navnet Løviknesvegen. Løviknesvegen fortsetter langs fjorden på en utraffikert gammel bilvei. På høyre hånd kommer Rotsetthornet igjen til syne.

Plutselig får du øye på Volda og befinner deg på Andanesvegen, denne veien fører deg rett til Studenthuset Rokken. Herifra finner du veien hjem på egenhånd!

Turen kan selvsagt sykles motsatt vei, men da må du vri og vende på veibeskrivelsen på egenhånd. God tur!

Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.