Melshornet

Skrevet av Kyrre Buxrud

☞ Tekst og foto av Kyrre Buxrud

Man trenger ikke lang tid i Volda før man skjønner at den lille studiebygda er et fantastisk utgangspunkt for fjellturer. Uansett hvor du befinner deg har du utsikt mot fjellene og havet.

På Sunnmøre er det heldigvis ikke så mye som skal til før man har anledningen til å ta dette storslåtte landskapet i nærmere øyensyn. Det var akkurat dette jeg var ute etter da jeg var helt ny student i Volda. Jeg hadde akkurat lagt fadderveka bak meg, og var sulten etter å utforske mine nye omgivelser.

Det var søndag og jeg lå på sofaen. Min nye romkamerat, Matias, trippet rastløst rundt på kjøkkenet og tittet stadig ut av vinduet. Selv om fjelltur for meg var et dagsprosjekt og ikke noe man bega seg ut på under to timer før sollyset forsvant, klarte Matias å overbevise meg om tur. Med en kraftanstrengelse var jeg på beina og sprang opp på rommet mitt for å skifte og pakke sekken, vi hadde tross alt ingen tid å miste.

Da vi tråkket oppover traktorstien fra Krøvelseidet kunne Matias peke og fortelle om de forskjellige korte turene man kunne ta fra Volda: Rotsethornet, Koppefjellet og Hestehornet. Etter hvert som vi kom høyere i terrenget, skritt for skritt, så jeg hvordan det ruvende landskapet reiste seg. Sunnmørsalpene begynte å leve opp til sitt navn. Jeg visste lite om hvor kjært dette området kom til å bli for meg, men jeg hadde en sterk fornemmelse av at jeg var kommet på rett plass, og at det var riktig for meg å begynne å studere i Volda, i hjertet av dette spektakulære området.

Vel oppe på toppen ble vi møtt av sola som stod lavt i vest og lyste opp himmelen i et nydelig varmt lys. Vi kunne også se et lavt skydekket ute på havet som et bølgende teppe, fargelagt av solnedgangen. Den andre veien skuet vi mot de nevnte tindeprofilene som Saudehornet, Vassdalstind og Kolåstind som lå badet i et rosa kveldslys. Vi slo oss ned på en benk med utsikt mot solnedgangen og Ørstafjorden og nøt dagens siste solstråler.

Det slo meg plutselig at jeg bare for en drøy time siden lå i sofaen og glodde på ett eller annet uinteressant TV-program. Jeg takket min nye romkamerat og turkompis for initiativet og den viktige lærdommen om at man ikke trenger en hel dag for å komme seg ut på tur når man bor i Volda. Det holder med et par timer.

I alt hastverket med å pakke fort og å komme seg ut på tur hadde både Matias og jeg glemt hodelykter, noe som er ganske essensielt på en solnedgangstur. Dermed ble returen ned til bilen igjen litt tregere enn nødvendig, men det var helt greit. Vi hadde rukket solnedgangen, og nå hadde vi ikke lenger dårlig tid.

Tilbake i Volda tittet jeg ut av vinduet og opp på Rotsethornet som reiser seg over Volda som en slags vokter. For neste slappe ettermiddag med oppholdsvær og rastløshet hadde jeg planen klar. Det finnes nok av kortere fjellturer i umiddelbar nærhet til å ikke benytte seg av muligheten for en slik opplevelse enda en gang.

Takk for turen!

Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.