Kveldskjøring

Skrevet av Halvard Gjænnæss


Er du en av dem som bare ikke får nok av skikjøring? En av dem som synes at ski kun på lørdag og søndag ikke rekker til? En som irriterer deg grønn over å sitte hjemme en onsdagskveld med pensumbøkene nå som vinteren endelig er her? En som går rundt og tenker på at et snøfall på mandag kan bli oppkjørt og omvandlet til dårlig snø frem til neste helg, da du skal stå på ski igjen?

Fra Hornindal skisenter. Foto: Halvard Gjønnæss

For meg ville svaret vært ja på alle spørsmålene over, og derfor drar jeg ofte på kveldskjøring. Etter en lang dag med forelesninger og andre hverdagslige gjøremål er det en fantastisk følelse å få satt et par svinger i deilig løssnø, noe vi har hatt mer enn nok av de siste ukene. Når snøen daler ned hele dagen mens man sitter på skolen, er det lite som slår følelsen av at man skal ut på ski senere den dagen, og bli av de første som får nyte den nye snøen. Med Volda som utgangspunkt har vi 6(!) skisentre som ligger innenfor halvannen times kjøring, og alle disse skisentrene tilbyr kveldskjøring på forskjellige dager. Dermed er det bare å velge og vrake hvor man tror forholdene vil være best ut ifra vindretning, temperatur og nedbørsmengde, hive innpå litt middag, slenge skiene i bilen og kjøre av gårde. 

For min del har turen ofte gått til Hornindal skisenter. Kun 30 minutters kjøring er ofte mer fristende enn Stranda som er ytterligere en time unna. I tillegg har Hornindal et litt tørrere, kjøligere og mindre vindpåvirket innlandsklima enn skisentrene i for eksempel Ørsta og Stranda, noe som gjør at det ofte er mer og tørrere snø i Hornindal. Hornindal skisenter har også mange morsomme nedkjøringsmuligheter på begge sider av heisen. Velger du å stå i nærheten av heisen eller løypene med flomlys kan man dra god nytte av flomlyset, men disse partiene blir dermed også relativt fort oppkjørt. Derfor vil jeg enten anbefale å ta kveldens første turer her, når det fortsatt er urørt, eventuelt avslutte der, når det er oppkjørt overalt uansett og man vil prioritere god belysning. Partier langt utenfor heisen, både ski høyre og ski venstre, har også masse fine områder med mye løssnø, og her kan man også finne fine dropp i alle slags størrelser for dem som er interessert i det. I tillegg til dette byr Hornindal skisenter ifølge seg selv på «Nordvestlandets lengste opplyste nedfart», noe som kommer godt med i mørket, både for dem som velger å stå i løypa eller for dem som vil stå i løssnøen utenfor. 

Foto: Halvard Gjønnæss

Akkurat belysningen er noe av det som gjør kveldskjøring annerledes enn dagskjøring. Nå i januar går solen ned lenge før skisentrene åpner for kveldskjøring, så det kan være veldig mørkt på kveldskjøring. Derfor vil jeg anbefale dem som virkelig tenker at kveldskjøring er «the way to go» å skaffe seg en solid hodelykt. Jeg har selv nylig gått til innkjøp av en hodelykt, men endte opp med å bli noe skuffet over rekkevidden og styrken på lyset. Vi har diskutert mye i heisen på vei opp under kveldskjøring hvor mange «lumen» (mål på lysstyrke) hodelykten man kjøper burde ha hvis den skal brukes til kveldskjøring, og har funnet ut at 600-1500 lumen er godt nok, men hvis du virkelig skal se godt mens du kjører vil jeg anbefale å skaffe en lykt med minst 1500 lumen. Dette blir selvsagt påvirket av hvor mye det snør mens du står, i tillegg til hva slags brilleglass du har. Klart glass på brillene er absolutt å anbefale til kveldskjøring. Jeg har selv prøvd å stå uten briller for å hindre at det skulle bli mørkt, men etter hvert begynte det å lave ned med snø, noe som gjorde det klin umulig å se noe som helst. 

Jeg har som en del andre gått til innkjøp av et alpepass (et felles skikort for 9 utvalgte skisentere på Nordvestlandet), noe som gjør kveldskjøring enda mer attraktivt, da det gjør at man får enda større utbytte av det relativt kostbare alpepasset. 

I tillegg vil jeg si at kjøring om kvelden med litt dårligere sikt enn på dagen er veldig god teknikktrening. Dårligere lysforhold gjør det vanskeligere å lese terrenget og legge merke til konturer i bakken. Dette gjør at det stilles større krav til å stå godt frampå i skoene og være i god balanse. Små, uventede dumper i terrenget har hvertfall kommet overraskende på meg og forårsaket mange fall, så her får du virkelig testet hvorvidt du er i balanse mens du står eller ikke.

Foto: Dina Storvik

OBS!
I Hornindal skisenter må det nevnes at et relativt vanlig sted å stå – ski langt høyre (kjøre til høyre for løypa sett fra toppen av bakken), er relativt skredutsatt. Dette kan og være enda farligere på kvelden da mangelen på lys kan gjøre det vanskelig å se hva som er over og under deg, og dermed gjøre skredvurderingen vanskelig. I tillegg kan solen ha stått på og varmet opp henget hele dagen, noe som kan svekke lagene i snøen ytterligere. Derfor vil jeg absolutt anbefale alle som tenker seg på offpist-kjøring å ta med skredsøker, søkestang og spade, og samtidig være oppmerksom på at selv om alt dette er med er det ingen sikkerhet mot å bli tatt av skred. 

Her kan du dra på kveldskjøring

Volda – tirsdag, onsdag og torsdag (18-21)

Ørsta – tirsdag, onsdag og torsdag (18-21)

Hornindal – onsdag og torsdag (18-21) 

Stryn – onsdag, torsdag og fredag (17.30-20.30) 

Stranda – tirsdag, torsdag og fredag (11-20) 

Fjellsætra – tirsdag, torsdag og fredag (18-21)

Harpefoss – tirsdag, torsdag og fredag (17.30-20.30) 



Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.


kommunikasjon@hivolda.no ⎪ © Høgskulen i Volda