Hvordan holde varmen i vinterkulden

Skrevet av Dina Storvik


Når nettene blir lange og kulda setter inn, da lønner det seg å kle seg rett. Her får du en pekepinn på hvordan jeg holder varmen. Håper mine bekledningstips kan hjelpe til å varme deg.

Sørg for at ull er med i sekken. Har du ikke regntrekk eller vanntette pakkposer, så kan en søppelsekk fungere like godt.

Lag-på-lag prinsippet

Et godt utgangspunkt for alle turer ut i naturen, det er å kle seg lag for lag. Grunnutrustningen består først av et lag som kan absorbere fukt (for eksempel ull), deretter et mellomplagg som isolerer (for eksempel fleece eller primaloft) og til slutt et vind/vannavstøtende plagg (for eksempel en Goretex-jakke eller anorakk – avhengig av luftfuktigheten).

Flere tynne lag er lette å kle av og på seg. I motsetning til ett tykt plagg, der faren er stor for at du fort blir varm, fordi du mangler plagg å ta av. Du vil mulig også svette ut klærne, og ikke ha noe tørt å skifte til hvis du blir kald.

Varmen forsvinner særlig ved hode, hals/nakke, fingre, rumpe og føtter. Plagg som derfor er lett å ta av og på for å regulere temperatur er lue, votter (votter varmer bedre enn hansker, fordi fingrene varmer opp hverandre), skjerf/buff og hette.

Husk likevel på at det er forskjell på turer, og at antall lag bør varieres deretter. Et enkelt tips er å alltid ha med en tynn, tørr ullgenser i sekken. Uansett om du skal på tur med høy eller lav intensitet, vinter som sommer, så er en tynn ullgenser alltid noe du kan få bruk for.

Inntak av næring og væske er også med å regulere kroppstemperaturen. Hopp ikke over lunsjpausen selv om det er kaldt. Kle heller på deg når du står stille.

Å holde seg tørr

Å holde seg tørr er en forutsetning for å holde seg varm. Den største risikoen er å svette ut klærne under bevegelse, slik at de ikke kan brukes til å varme deg når du hviler. Det gjelder derfor å bevege seg med så lite klær som mulig.

Du bør gå i vått og hvile i tørt. I pausen tar du av deg de svette klærne, og erstatter med varme. Før du setter i ny anmarsj tar du av deg de varme klærne, og på med de våte igjen. Selv om det frister lite der og da, så vil du ofte bli fort varm av å gå. Merker du at du har på for mye – stopp, og ta av deg et lag.

Ull er et godt plagg å ha innerst. I motsetning til bomull, vil ull fortsette å varme, selv om du blir våt. I tillegg er 100%-ull luktfri, noe som er en fordel på turer over flere dager.

Ytre faktorer kan også spille inn på klærne du har med. Hvis det er meldt nedbør, eller det er mulig du vil komme i kontakt med vann – oppbevar klærne i en vanntettpakket sekk.

Prøv også å oppbevare våte klær et sted så de får tørke.

Tørking av klær kan gjøres mens du går, men er viktigst når du slår ly for kvelden. Ikke la deg lure av at du er sliten. Klærne må opp av sekken og henges til tørk.

Hvis du ikke har tilgang til å henge opp klærne så de får lufttørket, kan kroppsvarme fungere like godt. Legg våte klær rett på kroppen mens du går. Under armhulen er et særlig godt sted, da det produseres mye varme her. Om kvelden er nederst i soveposen et godt sted, da kroppsvarmen din vil fylle hele soveposen med varme, slik at de tørker.

Klærne må opp av sekken og tørkes før en ny dag på tur.

Hvordan holde varmen på vintertur

Det er ikke bare god bekledning som hjelper deg å holde rett temperatur. På vintertur, med overnatting ute, er det vel så viktig å ta forhåndsregler når du har slått ly for kvelden.

Regelmessig inntak av væske er viktig for å regulere kroppstemperaturen. Drikk derfor før du blir tørst. Kroppen trenger vann selv om du ikke er i aktivitet.

Etabler soveplasser på tørt underlag. Liggeunderlag er et must, like mye på bakken, som i en hengekøye. Det gjelder å ha noe som isolerer mot kulden. Å dekke hele bakken med granbar er lurt. Hvis dere er flere på tur, sørg også for at liggeunderlagene overlapper, så slipper du å havne i en kald glipe i løpet av natten.

Kroppen varmes best opp innen ifra. Det krever mye energi å holde på urin og avføring. Prøv derfor alltid å gå på do før du legger deg.

I tillegg vil du holde deg varm hvis du aktiverer store muskelgrupper, ved for eksempel knebøy. Ta deg derfor en liten dans eller kort løpetur før du hopper i posen for kvelden. Da gjemmer du varmen i soveposen, og vil forbli varm lenger enn om du kun kler på deg klær.

Generelt sett gjelder det å ikke ta hatløsninger. Tør å ta av deg etter pausen, selv om du er kald. Gidd å legge de overflødige klærne inni den vanntette posen, selv om du har dårlig tid. Ork å tørke klærne dine etter endt tur, selv om du er sliten. Du vil få det bedre i lengden hvis du orker å lide litt der og da. 

Neste gang er det du som slår i bordet med klassikeren: 
Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!   



Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.


kommunikasjon@hivolda.no ⎪ © Høgskulen i Volda