Fortryllende Sylvkallen

Skrevet av Matias Hagen

☞ Tekst av Matias Hagen

Sylvkallen er en ekte perle i hjerte av sunmørsalpene. Turen byr på en fantastisk utsikt over de omliggende toppene og Hjørundfjorden.

Sentralt plassert langs Hjørundfjorden ligger Sylvkallen med sine 1310 høydemeter. Det var lørdag morgen da vi bestemte oss for å utfordret de 1010 høydemeterne mot toppen. Bilturen gikk fra Volda, gjennom Ørsta, forbi Standalhytta og videre inn mot Indre Standal. Parkeringsplass er et lite grusområde på venstre side av veien 200 meter før en kraftstasjon. Begynnelsen av stien var markert med et skilt pekende opp åssiden i retning Sølvkallen.

Sammen med meg hadde jeg to gode turkamerater. Vi holdt et rolig og fint tempo på vei opp og turen ble fort til en kombinasjon av gode samtaler og utrolig utsikt som krevde flere stopp for å speide utover.

Stien opp var ikke alltid like godt markert. Når vi kom til et parti med utydelig eller mangelfull sti var beste hjelpemiddel røde pinner plassert oppover fjellet. Etter noen hundre høydemeter ankom vi et mellomparti der terrenget flatet seg noe ut. På dette partiet gjorde vi tabben å ikke gå langs den lille elven. Vi registrerte dermed ikke stien som krysset elven og måtte snu tilbake for å komme på rett spor igjen.

Hovedstigningen mot toppen kommer etter å ha krysset elven. Her fikk vi gleden av å følge en god sti opp ryggen av fjellet. Nærmere toppen støtte vi på et stenparti med kun små partier av sti. Det var heldigvis kun en vei og gå og det var satt opp varder som ekstrahjelp oppover. Toppen av Sylvkallen bød på en luftig 360 graders utsikt av Sunnmørsalpene og Hjørundfjorden  rett nedenfor ga en ekstra høydefølelse.

Til turen er fjellsko helt klart å anbefale for det varierte terrenget. Vi brukte om lag 5 timer på de 8 kilometerne opp og ned fjellet. Alt i alt var det en kjempefin og sosial tur som er til å anbefale for alle turglade Sunnmøringer.

Kontor for samfunnskontakt ved Høgskulen i Volda er ansvarleg for bloggen MittSunnmøre.no.
Alle innlegga er skrivne av tidlegare eller noverande studentar ved høgskulen.